
Warsztaty "Szkoły rolnicze - wzmocnienie współpracy w ramach systemu AKIS"
W dniach 24 październik i 18 listopada 2025 roku uczniowie szkół rolniczych wzięli udział w warsztatach realizowanych na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu.
Warsztaty zorganizowane zostały przez Wielkopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Poznaniu jako operacja pn. „Szkoły rolnicze – wzmocnienie współpracy w ramach systemu AKIS”. Były to wydarzenia realizowane w ramach Planu operacyjnego KSOW+ na 2025 rok. Celem warsztatów było wzmocnienie systemu AKIS poprzez wymianę i rozwijanie wiedzy z zakresu produkcji rolniczej i wytwarzania żywności.
W dniu 24 października 2025 roku uczniowie Zespołu Szkół Rolniczych w Grzybnie, Zespołu Szkół Rolniczego Centrum Kształcenia Ustawicznego w Kościelcu oraz Zespołu Szkół Rolniczo - Budowlanych w Lesznie uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez naukowców z Wydziału Rolnictwa, Ogrodnictwa i Biotechnologii.
Pierwszy warsztat pn. „Jak wizję przekuć w odmianę rośliny uprawnej” odbył się w Katedrze Genetyki i Hodowli Roślin.
Podczas warsztatów uczniowie poznali znaczenie genetyki, hodowli i biotechnologii roślin w tworzeniu postępu biologicznego w rolnictwie. Naukowcy przedstawili możliwości wykorzystania osiągnięć z zakresu genetyki molekularnej, cytogenetyki i biotechnologii roślin w tworzeniu odmian roślin uprawnych. Uczniowie zapoznali się również ze znaczeniem bioróżnorodności na poziomie genetycznym i ochrony zasobów genowych roślin, a także z metodami biotechnologicznymi wykorzystywanymi do identyfikacji oraz tworzenia nowej zmienności genetycznej roślin uprawnych. Omówione zostało również wykorzystanie kultur in vitro w ochronie zasobów genowych roślin uprawnych i skracaniu cyklu hodowli nowych odmian. Uczniowie mieli możliwość przetestowania wiedzy w praktyce w laboratorium kultur in-vitro oraz podczas pracy z mikroskopem.
Drugi warsztat pn. „Rozpoznanie wroga pierwszym warunkiem wygrania bitwy o plon” zrealizowany został w Katedrze Agronomii. Prowadzący przybliżyli rolę prawidłowego rozpoznawania chwastów, chorób roślin oraz szkodników. Przedstawili uczniom rolę nowoczesnych rozwiązań cyfrowych oraz aplikacji w diagnostyce chorób roślin oraz rozpoznawaniu chwastów i szkodników. Wskazali obszary rolnictwa, w których wspomniane technologie są najczęściej wykorzystywane, a także zalety z tego wnikające. W trakcie zajęć zademonstrowane zostało działanie kamer cyfrowych w diagnostyce chorób, wykorzystując rośliny pobrane z pól wraz z omówieniem szkodliwości rozpoznanych agrofagów.
W trakcie warsztatów uczniowie pracowali również samodzielnie, z wyszukiwarkami oraz aplikacjami służącymi do rozpoznawania agrofagów oraz pomagającymi w opracowaniu strategii ochrony roślin.
Kolejny warsztat pn. „Gleba – podstawa produkcji rolnej” został przeprowadzony przez naukowca z Katedry Gleboznawstwa i Mikrobiologii. Podczas warsztatów omówione i zaprezentowane zostały cechy gleby bezpośrednio wpływające na jej wartość użytkową. Na początku uczniowie zajęli się tematem uziarnienia gleby, które jest jedną z podstawowych właściwości gleb. Poznali najważniejsze definicje i podziały związane z badaniem tej cechy gleby, a na przykładzie wybranych materiałów glebowych samodzielnie wykonali uproszczoną analizę uziarnienia. Uczniowie nauczyli się także określać uziarnienie za pomocą metody organoleptycznej, czyli używając naszych własnych zmysłów (w tym przypadku głównie dotyku). Dowiedzieli się jak uziarnienie może wpływać na wartość użytkową gleb uprawnych i jak mocno są od niego zależne również inne jej cechy. W kolejnej części zajęć omówione zostały kolejne istotne cechy, jakimi są odczyn i zawartość węglanu wapnia (CaCO3). Uczniowie samodzielnie oznaczyli w wybranych próbkach glebowych obie te właściwości.
W dniu 18 listopada uczniowie Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Brzostowie oraz Zespołu Szkół w Gołańczy uczestniczyli w warsztatach realizowanych przez naukowców z Wydziału Nauk o Żywności i Żywieniu.
Pierwszy warsztat pn. „Tajemnice innowacji – nowoczesne produkty spożywcze i rola technologa oraz naukowca w kształtowaniu przyszłość” zrealizowany został w Katedrze Technologii Gastronomicznej i Żywności Funkcjonalnej.
W trakcie warsztatów uczniom przybliżony został świat nowoczesnych produktów spożywczych i innowacji w branży żywnościowej oraz zasady tworzenia nowych produktów, które spełniają rosnące wymagania rynku oraz konsumentów, zwłaszcza w kontekście zdrowego odżywiania, ekologii i zrównoważonego rozwoju. Podczas zajęć przedstawiona została rola technologa żywności oraz naukowca w tym procesie, z podkreśleniem udziału współczesnej nauki, która pomaga projektować żywność przyszłości. Młodzież miała okazję zrozumieć, jak innowacyjne rozwiązania i badania wpływają na nasze codzienne wybory żywieniowe oraz przyszłość globalnej branży spożywczej. W pracowni sensorycznej uczniowie sprawdzili samodzielnie jak wygląda ocena różnych produktów w laboratoriach z punktu widzenia technologa żywności oraz konsumenta – testera.
Kolejne warsztaty pn. „Kształtowanie jakości i bezpieczeństwa żywności w obliczu wyzwań globalnego rynku i oczekiwań świadomego konsumenta” odbył się w Katedrze Zarządzania Jakością Żywności.
Zajęcia dotyczyły problematyki jakości i bezpieczeństwa żywności. Uczniowie dowiedzieli się, jakie wyzwania stoją przed producentami żywności na globalnym rynku, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań konsumentów, którzy zwracają coraz większą uwagę na skład, pochodzenie oraz sposób produkcji żywności. Omówione zostały kwestie związane z jakością produktów spożywczych, w tym procesy certyfikacji, standardy międzynarodowe oraz metody monitorowania bezpieczeństwa żywności. Uczniowie poznali również narzędzia, które pomagają producentom dostosować się do zmieniających się trendów i oczekiwań świadomego konsumenta, takiego jak preferencje dotyczące żywności organicznej czy lokalnej. Przekazana podczas warsztatów wiedza może być zachętą do krytycznego myślenia na temat swoich wyborów żywieniowych oraz roli, jaką pełnią standardy i przepisy w ochronie zdrowia konsumentów. W trakcie warsztatów uczniowie tworzyli własne kanapki wykorzystując różnorodne produkty spożywcze w oparciu o wiedzę na temat przygotowywania posiłków dla osób ze szczególnymi wymaganiami żywieniowymi.
Dzięki zrealizowanym w ramach operacji KSOW+ warsztatom młodzież mogła zdobyć nową wiedzę i od razu przetestować ją w praktyce. Zajęcia zachęciły do zgłębiania wiedzy i wymianę doświadczeń z zakresu produkcji rolniczej i wytwarzania żywności. Realizacja wydarzeń była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
Tekst i zdjęcia: Eliza Lubiatowska-Krysiak, główny specjalista - koordynator ds. upowszechniania innowacji w rolnictwie WODR