W pomieszczeniu stoją cztery osoby, trzech mężczyzn i kobieta. Kobieta trzyma dużą ramkę, w której jest voucher o wartości 1000 zł.

Spółdzielnia Socjalna „Solniczka” – domowe jedzenie i otwarte serce na innych

W Kłodawie (powiat kolski) działa wyjątkowe miejsce, które świadczy podstawowe usługi gastronomiczne, ale z myślą o drugim człowieku. Nietypowe podejście do zarządzania, niezwykłe smaki domowych obiadów, ale przede wszystkim nastawienie na pomoc innym ludziom sprawiły, że Spółdzielnia Socjalna „Solniczka” niedawno zajęła I miejsce w XXI edycji Konkursu „Sposób na sukces” w kategorii inicjatywy społeczne.

Spółdzielnia Socjalna "Solniczka" powstała z pomysłu Gminy Kłodawa oraz Stowarzyszenia „Solna Dolina” i to właśnie tej kombinacji zawdzięcza swoją nazwę oraz miejsce funkcjonowania. Jej głównym zadaniem jest świadczenie usług żywieniowych dla lokalnej społeczności, ale też dawanie szans osobom nieporadnym zawodowo na zdobycie zatrudnienia.

Podmiot odpowiedzialny społecznie

Powstanie spółdzielni było odpowiedzią na zwiększone zainteresowanie klientów indywidualnych usługami cateringowymi oraz kompleksowym przygotowywaniem uroczystości rodzinnych. Rozwinięciu działalności pomogła również niska podaż tych usług na lokalnym rynku. Fakt zawiązania spółdzielni socjalnej przez osoby prawne, czyli Gminę Kłodawa i Stowarzyszenie „Solna Dolina”, zdecydowanie umocniło wiarę w powodzenie tego przedsięwzięcia. Kreatywność, zapał i otwartość osób zatrudnionych w spółdzielni przyczyniła się do kreowania coraz silniejszej marki.

W grudniu 2020 roku „Solniczka” uzyskała Certyfikat Zakupu Prospołecznego, jako podmiot odpowiedzialny społecznie. Posiadanie Znaku Promocyjnego Ekonomii Społecznej „Zakup Prospołeczny” wyróżnia wybrane jednostki spośród wszystkich podmiotów ekonomii społecznej działających na danym terenie.

Jest to efekt dbałości o stałe umocnienie rangi i wizerunku jako symbolu usług i produktów o najwyższej jakości, wykonanych w połączeniu z wyjątkową dbałością o wykorzystanie potencjału społecznego. Partnerzy i zleceniodawcy Spółdzielni Socjalnej "Solniczka" mogą mieć pewność, że w działaniach tejże spółdzielni liczy się przede wszystkim człowiek.

Smacznie, zdrowo i z troską o klienta

W ramach spółdzielni działa Bistro „Solniczka”, które rozpoczęło swoją działalność w branży gastronomicznej w styczniu 2020 roku. W ofercie znajdują się pyszne obiady, ciasta, desery, kawa, a także domowe fast foody o niepowtarzalnym smaku. Codziennie wydawanych jest około sto obiadów, a dodatkowo w lokalu istnieje możliwość zorganizowania imprez okolicznościowych. Bistro zapewnia również usługę cateringową dostarczaną zarówno do domu klienta, jak i na różnego rodzaju konferencje i szkolenia.

Jednak to, co wyróżnia serwowane dania, to smaki przywołujące wspomnienia z dzieciństwa. W lokalu gotuje się zgodnie z dewizą: smacznie, zdrowo oraz z troską o klienta i środowisko. Głównym celem bistro jest przede wszystkim zapewnienie wysokiej jakości usług przy relatywnie niskiej cenie.

Zbliżenie na ugotowane pierogi, posypane cynamonem i pokryte łyżeczką śmietany.

Zbliżenie na gotującą się zupę. W wodzie widać nać pietruszki, marchewkę, opaloną cebulę i ziemniaki.

Wykwalifikowany i doświadczony personel dba o świeżość produktów, gotuje z pasją i dokłada starań, aby zaspokoić różnorodne gusta klientów. Bistro już od pierwszych dni funkcjonowania miało dużo odbiorców, zainteresowanych zarówno domowymi obiadami i fast foodami, jak i ofertą kawiarni.

To miejsce jest stworzone dla ludzi i działa dzięki ludziom. Dlatego bistro wspiera też lokalnych rolników i przedsiębiorców. Warzywa, mięso, pieczywo oraz pozostałe produkty dostarczane są codzienne przez lokalnych dostawców w ramach krótkich łańcuchów dostaw. Wypracowanie takiego modelu współpracy znacząco przyczynia się do budowania lokalnego kapitału i zacieśnia więzi społeczne.

Pomocna dłoń na rynku pracy

Praca w Spółdzielni Socjalnej "Solniczka" to proste i z góry określone warunki zatrudnienia, wynagradzania i premiowania pracowników. W spółdzielni, jak w każdym innym podmiocie gospodarczym, pracownik wypracowuje swoją pensję.

Należy podkreślić, że osoby zatrudnione w bistro pochodzą z grup defaworyzowanych na rynku pracy. Były to osoby długotrwale bezrobotne, więc zapewnienie im stabilizacji było priorytetem kadry zarządzającej.

Zatrudnienie tych osób jest tak samo ważne, jak ich społeczna oraz zawodowa reintegracja, czyli odbudowanie i podtrzymanie umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej, pełnienia ról społecznych w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu, a także podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia usług na rynku pracy.

Ta rola spółdzielni (umożliwienie reintegracji) nie jest działalnością gospodarczą, ale bardzo ważną z punktu działania na rzecz włączenia społecznego i zmniejszenia ubóstwa na obszarach wiejskich.

Przepis na sukces? Mądre zarządzanie

Duża uwaga przywiązywana jest również do sposobu zarządzania przedsiębiorstwem. Umiejętność dopasowania odpowiedniego stylu zarządzania firmą ma kluczowe znaczenie dla realizacji określonych zadań i celów biznesowych. Wpływa także na efektywność zespołu, atmosferę panującą w pracy oraz wyniki osiągane przez firmę. Również dla pracownika wiedza na temat stylu zarządzania firmą ma ogromne znaczenie. Pozwala ona na określenie sposobu pracy w zespole i przyjętych metod służących realizacji określonych założeń.

W bistro decyzje dotyczące kierunków rozwoju podejmowane są wspólnie przez pracowników i osobę zarządzającą. Prezes spółdzielni motywuje zespół do poszukiwania wspólnych metod służących realizacji celu, a opinia współpracowników jest dla niego bardzo istotna. Sprzyja to bardzo dobrej komunikacji w zespole. Pracownicy wiedzą, że ich zdanie jest brane pod uwagę. Wpływa to na silną motywację i zaangażowanie pracowników oraz kształtuje odpowiednie postawy sprzyjające tworzeniu właściwej kultury pracy, a także wzmacnia pozytywne relacje w zespole.

W czasie pandemii koronawirusa branża gastronomiczna znalazła się w wyjątkowo trudnej sytuacji i tylko wspólne starania, kreatywność i zapał całego zespołu pozwoliły i nadal pozwalają na utrzymywanie się na rynku mimo licznych utrudnień wynikających z obostrzeń.

Nagrody otrzymane w konkursie. Dyplom dla prezes spółdzielni, Magdaleny Fabiniak, statuetka, laptop oraz teczka z kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Doceniona działalność społeczna

Wszystkie te drobne osiągnięcia, jakie ma na swym koncie Spółdzielnia Socjalna „Solniczka”, przełożyły się na wielki tryumf - I miejsce w XXI edycji Konkursu „Sposób na sukces” w kategorii inicjatywy społeczne. Pani prezes Magdalena Fabiniak podkreśla, że jako podmiot gospodarczy, a jednocześnie społeczny, spółdzielnia jest otwarta na nowe wyzwania. Z pewnością „Solniczka” będzie dalej się rozwijała, cały czas dbając o sprostanie oczekiwań klientów i dając satysfakcję wszystkim zatrudnionym.

Gratulujemy inicjatywy i życzymy dalszych sukcesów!