Przy biurku siedzi osoba, której nie widać twarzy i pracuje na laptopie. Obok ma postawiony kubek, a z drugiej strony notatki.

Marketing internetowy oraz sprzedaż produktów żywnościowych

Prowadzenie sprzedaży bez marketingu często przynosi niewielkie efekty, bo klienci nie mają wiedzy na temat istnienia produktu i danej marki. Postęp technologiczny i dostępność cyfrowych narzędzi na rynku sprawiły, że reklama przeniosła się do Internetu, dzięki czemu jest prosta, a przy tym relatywnie tania. Ten trend dostrzegli również rolnicy, którzy coraz częściej przenoszą biznes do sieci.

Słowo marketing pochodzi z łaciny od słowa mercatus, czyli targ. Jest to sposób działania i zarządzania w firmie, zorientowany na rynek i klienta. W jego definicję wchodzą wszelkie czynności wspierające sprzedaż wyrobów i usług, wykonywane różnymi metodami i technikami oddziaływania na nabywcę.

Marketing określany jest również jako proces planowania i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania cen, promocji, dystrybucji idei towarów i usług do kreowania wymiany, która realizuje cele jednostki i przedsiębiorstw.

Głównym zadaniem marketingu jest zatem przekazanie informacji o danej firmie i jej produktach określonemu odbiorcy.

Tradycja a nowoczesność

Obecnie można wyróżnić dwa rodzaje marketingu:

  • marketing offline - marketing tradycyjny, obejmujący bannery, bilbordy, broszury reklamowe, ulotki, reklamy w gazetach, w radio i telewizji,
  • marketing online – marketing oparty na Internecie, który coraz częściej wypiera tradycyjny, z uwagi na to, że pozwala uzyskać szczegółowe dane i statystyki dotyczące naszej reklamy, których nie można uzyskać zamieszczając tradycyjną ofertę chociażby w gazecie.

Marketing online jest korzystny również pod względem kosztów, które każda firma ponosi na marketing i reklamę. W przedsiębiorstwach podstawową zasadą jest, aby ponoszone koszty były jak najmniejsze. Okazuje się, że marketing internetowy wiąże się z mniejszymi wydatkami ponoszonymi na reklamę niż w przypadku tradycyjnego, gdzie koszty związane z informacjami medialnymi w prasie, radiu czy telewizji są znacznie wyższe. Ogólna dostępność Internetu pozwala przedsiębiorcy bez problemu założyć konta w mediach społecznościowych. Nakłady wiążą się jedynie z uruchomieniem reklam płatnych.

Marketing online opiera się na nowych technologiach, które stale się zmieniają i rozwijają. Wszystkie działania mają na celu zwiększenia liczbę odwiedzin danej witryny, strony www. Działania te mają zmienić osobę, która odwiedza stronę i przegląda ją, w aktywnego klienta firmy. Później nadchodzi czas na narzędzia ukierunkowane na budowanie więzi i przywiązania do danej marki. Jest ich więcej niż tradycyjnych, są one tańsze i bardziej dostępne.

Narzędzia w marketingu online

Istnieje mnóstwo narzędzi wykorzystywanych w marketingu cyfrowym. Każde z nich jest istotne w zależności od celu, jaki sprzedawca chce osiągnąć.

Strona internetowa - każda firma działająca w dzisiejszych czasach powinna ją mieć. Jest ona niezbędnym narzędziem marketingowym umożliwiającym szybkie dotarcie do firmy i zapoznania się z jej ofertą. Strona powinna być przejrzysta i czytelna, żeby wszystkie potrzebne informacje można było znaleźć w prosty i szybki sposób. To wszystko w późniejszym czasie będzie procentowało coraz większą liczbą odbiorców i zwiększeniem zainteresowania, a tym samym wzrostem sprzedaży oferowanych produktów.

Blog firmowy – narzędzie stosowane przez niektóre przedsiębiorstwa. Blog służy do bieżącego informowania klienta o wydarzeniach, nowościach, o tym, w jaki sposób powstaje oferowany do sprzedaży produkt, a także o różnych ciekawostkach z nim związanych. Blog ma charakter mniej oficjalny niż strona internetowa i jest dużo łatwiejszy w obsłudze. Na blogu zapisy mogą być komentowane przez jedną i drugą stronę. Co ważne, założenie takiego firmowego bloga jest bezpłatne i można prowadzić go samodzielnie. Natomiast obsługę strony internetowej zleca się z reguły wyspecjalizowanej firmie, co w dużej mierze wiąże się już z pewnymi kosztami.

Newsletter – mailowe powiadomienie o promocjach i dostępności danych produktów. Tak regularnie przesyłane informacje pomagają utrzymać stały kontakt z klientem. W tym celu należy na stronie www utworzyć formularz kontaktowy, aby dany odbiorca mógł się zarejestrować.

Media społecznościowe – rosnąca popularność i liczba użytkowników serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy YouTube wpłynęła na duże zainteresowanie różnych firm czy instytucji tą właśnie formą promocji. Wiele przedsiębiorstw widzi duży potencjał tych mediów, ponieważ za ich pomocą można dotrzeć do większego grona potencjalnych klientów. To właśnie tam chcą promować swoje strony internetowe, swoje produkty i promować markę firmy. Założenie profilu to jednak nie wszystko. Ważne jest, aby być aktywnym i nawiązywać relacje z odbiorcami.

SEO – pozycjonowanie treści. Bardzo ważną rolę odgrywa w tym przypadku wyszukiwarka internetowa. SEO to nic innego, jak zbiór technik, które mają na celu uzyskanie jak najlepszej pozycji/miejsca przez naszą stronę internetową w wynikach wyszukiwania i tym samym przyciąganie jak największej liczby wejść na naszą stronę (tych darmowych). Ma za zadanie dbanie o to, by użytkownik sieci bez problemu znalazł stronę marki za pomocą wyszukiwarki,

Content marketing – to kolejny ważny element e-marketingu. W prostym tłumaczeniu, oznacza marketing treści. Oprócz tego, żeby klient trafił na naszą stronę, równie ważne jest to, ile czasu spędzi na niej i czy jeszcze na nią wróci. Jeżeli użytkownik znajdzie na stronie www jakieś interesujące artykuły, to na pewno będzie odwiedzał ją ponownie. Mając to na uwadze, różne przedsiębiorstwa, sklepy oraz instytucje zaczęły publikować dłuższe informacje tekstowe na swoich stronach, czyli różnego rodzaju poradniki czy recenzje danych produktów. Wszystkie te działania mają na celu przyciągnięcie klienta oraz dostarczenie mu ciekawych i pomocnych informacji.

Reklama pay per click - marketing internetowy w Google i mediach społecznościowych. Jest to metoda mająca na celu zakup powierzchni reklamowej w danej witrynie czy wyszukiwarce, która pozwala reklamodawcom płacić tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie wyświetlaną reklamę.

Bardzo ważną formą marketingu cyfrowego jest również marketing mobilny, czyli już nie tylko komputer, ale dotarcie do potencjalnych odbiorów za pomocą telefonów komórkowych czy smartfonów. Tutaj wiodącym narzędziem komunikacji między firmą a klientem są wiadomości tekstowe, zachęcające do wejścia na stronę www albo służące do informowania o akcjach promocyjnych. Marketing mobilny jest wciąż źródłem bardzo istotnego ruchu na stronach internetowych oraz skutecznym sposobem na poprawę sprzedaży w sklepach internetowych i stacjonarnych.

Sprzedaż internetowa w rolnictwie

Jeżeli chodzi o sprzedaż produktów żywnościowych, to również w tej dziedzinie możemy stosować omówione formy działań marketingowych. Postęp technologiczny wymusza wręcz korzystanie z marketingu internetowego.

Warto wspomnieć, że od 2020 roku prowadzona jest kampania informacyjna pod hasłem „Cudze chwalicie, swoje poznajcie” przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz jednostki doradztwa rolniczego, które promują polskiebazarek.pl jako narzędzie sprzedaży bezpośredniej od rolnika do konsumenta. Na stronach e-bazarku można bezpłatnie się zarejestrować i dodać swoje ogłoszenie oraz promować produkty. Potencjalny odbiorca będzie mógł nabyć dobrej jakości towar po cenach producenta, bez żadnych dodatkowych marż.

Dużym zainteresowaniem cieszy się handel elektroniczny, tak zwany e-commerce. Jest to gałąź gospodarki, która ciągle się rozrasta i dynamicznie rozwija.

Drogą elektroniczną możemy kupić obecnie wszystko, także żywność. Bez stania w kolejkach, i zastanawiania się, czy akurat towar, który chcemy nabyć jest dostępny. Internet to obecnie taki globalny rynek, na którym spotyka się wielu sprzedawców i bardzo wielu nabywców. Zakupy przez Internet są też dużo łatwiejsze i wygodniejsze. Możemy ich dokonać o każdej porze i w każdym miejscu, a zamówiony towar bardzo szybko trafia w nasze ręce. Łatwiejszy jest też sposób zapłaty za produkt dzięki płatnościom online.

Nadal istotna pozostaje również forma sprzedaży tradycyjnej. Ma ona duże znaczenie w firmach zajmujących się sprzedażą środków do produkcji w rolnictwie, gdzie bezpośrednie kontakty są bardzo ważne. Prezentacja nowych towarów, usług oraz osobiste przekazywanie informacji o korzyściach wynikających z ich nabycia ma duże znaczenie przy sprzedaży oferowanych produktów.

W dzisiejszych czasach, aby zaistnieć na rynku, a później żeby jak najdłużej się na nim utrzymać, trzeba postawić na marketing. Wszystkie te działania muszą mieć na celu wytworzenie więzi między producentem a nabywcą. Dzięki odpowiednim technikom marketingowym, szczególnie tym internetowym, można tego dokonać w efektywny sposób.

Marta Grzelak