21 marca 2016

Fasola szparagowa i jej właściwości zdrowotne

Przygotowane przez

W Polsce występują dwie odmiany fasolki szparagowej:

  • żółta, która charakteryzuje się kremowym, delikatnym smakiem;
  • zielona, która jest bardziej wyrazista w smaku.

Zielona szparagówka zawiera więcej witaminy A i kwasu foliowego niż żółta, dlatego jest zalecana kobietom w ciąży, cukrzykom, a także osobom z niedoborem żelaza. Natomiast żółta jest bogatsza w potas i fosfor.

Fasola szparagowa w 100 g zawiera:

  • 27 kcal (niskokaloryczna),
  • 90% wody,
  • węglowodany przyswajalne – 3,7 g,
  • białko – 2,4 g,
  • tłuszcz – 0,2 g,
  • błonnik – 3,4 g,
  • witaminy:
    • foliany – 37 μg (mikrogramów),
    • niacyna – 0,752 mg,
    • kwas pantotenowy – 0,094 mg,
    • pirydoksyna – 0,074 mg,
    • witamina B2 (ryboflawina) – 0,105 mg,
    • tiamina – 0,084 mg,
    • witamina A – 690 IU,
    • witamina C – 16,3 mg,
    • witamina K - 14,4 μg,
  • elektrolity:
    • sód – 6 mg,
    • potas – 209 mg,
  • minerały:
    • wapń – 37 mg,
    • żelazo – 1,04 mg,
    • magnez – 25 mg,
    • mangan – 0,214 mg,
    • fosfor – 38 mg,
    • cynk – 0,24 mg.

Fasola szparagowa:

  • wspomaga pracę układu pokarmowego ze względu na:
    • błonnik, który wspomaga procesy trawienne; dlatego każdy, kto zmaga się np. z zaparciami lub zespołem jelita drażliwego, może włączyć fasolkę do diety;
    • wysoką zawartość manganu, czyli pomaga organizmowi skutecznie wchłaniać składniki odżywcze z pokarmu, takie jak witaminy z grupy B i E oraz magnez;
    • witaminę C i beta-karoten, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka jelita grubego;
  • chroni przed zawałem serca:
    • potas, kwas foliowy, przeciwutleniacze, witamina B6, magnez i ryboflawina skutecznie wspomagają pracę układu krążenia, m.in. obniżają wysokie ciśnienie krwi i zapobiegają udarom mózgu;
    • pomaga w obniżeniu poziomu złego cholesterolu, zwłaszcza triglicerydów;
  • jest antyoksydantem:
    • zielone ziarna fasolki są bogate w witaminy C, E i A, która w fasolce występuje głównie pod postacią beta-karotenu, czyli prowitaminy A; ponadto zawierają silne przeciwutleniacze – flawonoidy; dzięki temu chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, a tym samym opóźniają proces starzenia się skóry i zmniejszają ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Dzięki zawartości witaminy C szparagówka wzmacnia system odpornościowy, który w organizmie stanowi ochronę przed większością chorób, w tym chorób nowotworowych. Świeża fasolka zawiera aglutyninę, która pełni ważną rolę w budowaniu odporności organizmu.

Fasolka szparagowa jest dobra do rozwoju dzieci, bo witamina K zwiększa wchłanianie wapnia, co zapobiega utracie gęstości kości. Białko fasolki ma skład zbliżony do składu białka znajdującego się w mięsie, w związku z tym można nią zastąpić drób czy wołowinę, np. w jadłospisie małego dziecka, które potrzebuje zbilansowanej diety, by zdrowo rosnąć.

Ugotowane strączki fasoli działają moczopędnie i przyspieszają usuwanie kwasu moczowego z organizmu, dzięki czemu wspomagają leczenie artretyzmu, czyli skazy moczanowej, chorób nerek i pęcherza moczowego. Ponadto fasolka szparagowa stymuluje prawidłowy przepływ moczu, co z kolei pomaga organizmowi szybciej pozbyć się toksyn z organizmu.

Fasolka szparagowa jest polecana w żywieniu kobiet w ciąży. Szparagówka, szczególnie odmiana zielona, jest bogata w kwas foliowy. Dlatego zapobiega powstawaniu wad rozwojowych u płodu, przedwczesnych porodów, zatruć ciążowych, poronień i niskiej wagi urodzeniowej dziecka.

Przez cały rok mamy możliwość przygotowania ciekawych dań z fasolki szparagowej, gdyż bardzo dobra jest również jako mrożonka, bo zachowuje cenne wartości odżywcze. W pełni sezonu można przygotować swoje mrożonki, czyli świeżą fasolkę umyć, odciąć końce, sparzyć wrzątkiem i moczyć przez 2-3 minuty, wyjąć i ostudzić. Włożyć do woreczków przeznaczonych do mrożonek i do 6 miesięcy można przechowywać w zamrażalniku.


PRZEPISY KULINARNE

Zapiekana fasolka

Składniki: 50 dag fasolki szparagowej żółtej, 4 łyżki startego żółtego sera, 2 łyżki masła, po pół łyżeczki suszonego rozmarynu i tymianku, pieprz, sól, tłuszcz do formy.

Wykonanie: Fasolkę umyć, odciąć końce, usunąć łyko, wrzucić do osolonej wody, ugotować i odcedzić. Naczynie żaroodporne wysmarować tłuszczem, włożyć do niego fasolkę, dodać zioła, pieprz i sól. Całość posypać serem i wstawić do średnio nagrzanego piekarnika. Zapiekać około 15 minut.

Sałatka z fasoli szparagowej z pieczarkami

Składniki: 75 dag fasolki (żółtej lub zielonej), 25 dag pieczarek, 4 jajka ugotowane na twardo, ¾ szklanki sosu tatarskiego, 2 ząbki czosnku, sól, pieprz, cukier, sok z cytryny, 2 łyżki posiekanej natki pietruszki.

Wykonanie: Fasolkę umyć, odciąć końce, usunąć łyko, pokroić na kawałki długości około 1 cm. Wrzucić do osolonej wrzącej wody, ugotować, ostudzić i odcedzić. Pieczarki oczyścić, szybko umyć, osuszyć i drobno pokroić – skropić sokiem z cytryny. Połączyć z fasolką i sosem, dodać drobno pokrojony czosnek i natkę pietruszki. Przyprawić solą, pieprzem i cukrem. Wyłożyć na salaterkę, udekorować jajkami pokrojonymi w ćwiartki.

Fasolka szparagowa z sosem vinaigrette

Składniki: 30 dag fasolki szparagowej zielonej, sos vinaigrette – 6 łyżek oliwy, 2 łyżki soku z cytryny, sól, pieprz, czosnek (drobno pokrojony), posiekana natka pietruszki, cząber.

Wykonanie: Umytą fasolkę obrać i ugotować w osolonej wodzie. Przygotować sos z podanych składników. Fasolkę wyjąć i przyprawić sosem. Wystudzoną fasolkę ułożyć dekoracyjnie na podłużnym półmisku.

Czytany 12172 razy Ostatnio zmieniany 21 marca 2016

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.