24 kwietnia 2020

Wskazówki pomocne w spokojnym przetrwaniu czasu pandemii

Opracowanie: Elżbieta Dryjańska • Zamieszczenie: Liliana Tatara
  • wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę Powiększ czcionkę
  • PDF
  • Wydrukuj
  • Email

Niewątpliwie znaleźliśmy się w sytuacji trudnej, odmiennej od tej, do której przywykliśmy. Ta nowa rzeczywistość budzi w nas wiele emocji. Przede wszystkim lęk i strach, ale również złość, smutek oraz nieodpartą tęsknotę za normalnością. Z dnia na dzień sytuacja epidemiczna przewartościowała nasze dotychczasowe spokojne życie do rzeczywistości zdominowanej przez koronawirusa COVID-19. W związku z tym dotknęło nas wiele ograniczeń, utrudnień oraz niepewności. Musimy więc zadbać w tym szczególnym czasie o siebie, swoje samopoczucie i zdrowie psychiczne, by móc dalej odpowiedzialnie funkcjonować oraz skutecznie działać. W tej trudnej sytuacji każdy z nas radzi sobie na swój własny sposób, bo jesteśmy różni. Nie oceniajmy więc i nie krytykujmy innych. Sobie dajmy pełne prawo do odczuwania trudnych emocji, takich jak lęk, frustracja, niepewność, smutek czy złość. Te emocje są bowiem naturalną reakcją na odmienną sytuację, w której teraz wszyscy się znaleźliśmy. Emocje wynikają z poczucia zagrożenia, niepewności tego, co przyniesie jutro, utraty czy zawieszenia naszych planów i możliwości rozwijania się. Istotnym elementem tej burzy uczuć jest, by zaakceptować te emocje, nie wyolbrzymiać ich i nie nakręcać się nimi, gdyż w przeciwnym razie mogą sprawić pogłębienie złego samopoczucia.

Jeszcze kilka dni temu wydawało nam się, że możemy zaplanować swoją przyszłość. Wiedzieliśmy, co będziemy robić za tydzień, miesiąc czy w wakacje. Teraz, gdy nagle nasz kalendarz stał się pusty nie wiemy, jakie jutro nas czeka. Nie wiemy jak nasze życie będzie wyglądało po pandemii. Jest wysoce prawdopodobne, że będzie inne, ale na dzień dzisiejszy nikt nie wie, w jakim stopniu zmieni się nasza codzienność. Rodzi się wiele niespokojnych emocji, które wprowadzają nas w stan poczucia bezsensu i utraty nadziei. To, co może pomóc w obecnej sytuacji, to przekierowanie myślenia i pogodzenie się z tym, że na wiele rzeczy nie mamy wpływu (chociażby pogoda). Tak, ale wcale to nie znaczy, że na wszystko. Od nas zależy dzień dzisiejszy: Tu i Teraz, bo mamy wpływ choćby na to, jak wyglądają nasze relacje rodzinne i w części zawodowe. Mimo zalecanej izolacji, starajmy się podtrzymywać kontakty społeczne, nie skazujmy się na samotność, gdyż żyjemy w świecie, w którym kontakt z osobami znajdującymi się nawet dużej odległości jest zdecydowanie łatwiejszy niż kiedykolwiek. Nie zaniedbujmy relacji z bliskimi, mamy przecież do dyspozycji telefon, laptop, komputer, tzw. social media i szereg innych aplikacji umożliwiających rozmowy a nawet video rozmowy. Korzystajmy z nich zwłaszcza teraz, kiedy jesteśmy w izolacji. Zadbajmy również o sen i zdrowo się odżywiajmy.

Obecność nowego zagrożenia, jakim jest COVID-19 niestety nie anuluje dotychczasowych problemów, z którymi zmagaliśmy się przed wybuchem pandemii. Cierpienie spowodowane np.: depresją, uzależnieniem, przemocą, kryzysem psychicznym - może w obecnej sytuacji ulec nasileniu. Dlatego podajemy listę kilku kontaktów, które warto jest mieć pod ręką, po to by przynajmniej wiedzieć, gdzie i jaką pomoc uzyskać. Jest to zabezpieczenie zarówno dla siebie jak i w przypadku, gdy ktoś z najbliższego otoczenia będzie wymagał wsparcia.

  • 800 70 22 22 Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego - czynny codziennie, całodobowo i bezpłatnie, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.; strona www.liniawsparcia.pl i czat.
  • 800 12 00 02 Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie „Niebieska Linia” – można tu uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie, czynny codziennie, całodobowo i bezpłatnie.
  • 116 111 Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – służy młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Linia obsługiwana jest przez psychologów i pedagogów, którzy wysłuchują młodych ludzi, rozmawiają o ich problemach, udzielają im wsparcia. Czynny codziennie w godz. od 12 do 2, bezpłatnie. Strona internetowa: www.116111.pl prowadzona przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę umożliwia młodym osobom zadawanie anonimowych pytań online przez całą dobę.
  • 116 123 Kryzysowy Telefon Zaufania - oferta kierowana do osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, potrzebujących wsparcia i porady psychologicznej, także dla rodziców potrzebujących wsparcia w procesie wychowawczym oraz dla osób niepełnosprawnych. Poradnia udziela pomocy psychologicznej osobom doświadczającym kryzysu emocjonalnego, samotnym, cierpiącym z powodu depresji, bezsenności, chronicznego stresu. Czynny codziennie w godz. od 14 do 22, bezpłatnie.
  • 800 108 108 Telefon wsparcia po stracie bliskich – linia adresowana do wszystkich osób potrzebujących pomocy w żałobie. Dzwoniący mogą anonimowo porozmawiać o swojej sytuacji, otrzymać wsparcie czy zasięgnąć porady, czynny od poniedziałku do piątku w godz. od 14 do 20, bezpłatnie.
Czytany 265 razy